Sprog: spansk/arabisk/engelsk. Dansk tekstet alle spilledage, undtagen 10., 15., 21., 30., 31. maj og 1. juni, hvor der er engelsk tekstning.
Under den hvide plastik, som dækker de endeløse marker i Sydeuropa, lever, sover, spiser og arbejder store grupper af mennesker. De er en ansigtsløs underklasse, der i et parallelsamfund af teltlejre uden elektricitet og med svigtende rindende vand slider for drømmen om et bedre liv. Til en dagsløn på 20 euro.
De er dem, der sørger for, at supermarkederne bugner af skønne, nyplukkede bær, der smager så dejligt af sommer og sol.
Nu giver fix+foxy bærplukkerne et ansigt og inviterer publikum med på rejsen fra markerne i Spanien til Nordeuropas spiseborde.
VREDENS BÆR er produceret i samarbejde med Republique/Østerbro Teater og er støttet af Statens Kunstfond, Bikubenfonden, Nordisk Kulturfond/Globus, William Demant Fonden og Beckett-Fonden.
02.05.2024 – 01.06.2024 på Teater Republique i København.
★★★★
“Mindreårige, danske middelklassepiger ender gravide og med jordbær smurt ud i hele hovedet”
Berlingske
🖤🖤🖤🖤
“Dokuteaterveteranen Tue Biering sætter groft udnyttede migrantarbejdere på scenen, så det bliver svært at vende det blinde øje til som forbruger af teater – og jordbær”
Politiken
★★★★
”Vredens Bær er en stærk oplevelse som sætter varige spor”
Kulturbunkeren
“Smattet og råt ydmygelsesteater fjerner enhver lyst til jordbær”
Information
”Vredens bær gør vores forbrugerdilemma meget konkret”
POV International
”Fix&Foxys Vredens Bær er dokumentarteater, der ryster publikum med sin afdækning af slaveri ved højlys dag – og blæser os bagover med sit stærke kunstneriske udtryk.”
Peripeti
Instruktør og manuskriptforfatter Tue Biering
Medinstruktør Carlota Berzal
Scenograf og kostumedesigner Johan Kølkjær
Lyddesigner Daniel Fogh
Lysdesigner Balder Nørskov
Props designer Josefine E. Larsen
Kameraafvikler Marie Munkner
Dramaturger Aljoscha Begrich, Tanja Diers
Instruktørassistenter Lærke Ellegaard Bregnes og Katinka Hurvig Møller
Teaterpædagoger Nanna Butters og Anne Kurtzweil
Produktionsleder Anne Balsma
Producent Emilie Topp Meyer
Scenebygger Frederik Bogh og Holger Højberg
Videotekniker og afvikler Johannes Marslew
Researcher/dokumentar-konsulent Jesper Jack
Tolk Rafael Cañete Fernández
Fotos: Søren Meisner
Medvirkende Fatima Ez Zohayryed Dryouch, Laila Baomar Khouibi, Mustapha Hertil Oufkir, Manuel Milla Marchal, Luna Bredde, Martha Hansted Lohmann-Dunn, Ester Lundby Almlund, Elna Marie Bach Larsen, Kajsa Østergaard, Augusta Rønsborg, Wilma Melkersen Kalvåg, Elin Marie Schoeneborn, Caius Popa, Tiberiu Bosancu.
Backstage
På billederne ses:
Diverse billeder af prøveforløbet og produktionsarbejde bagom scenen.
Illustrationer fra opløbet:
Et anderledes form for prøvenotat, der hver især indkapsler de forskellige dage – med indblik i både det, der skete på scenen, og det, der skete bag den.
Illustrationerne er lavet af Katinka Hurvig Møller
Citater fra pressen
”På en ubehagelig, fordrejet måde minder børnene på scenen os også om de børn, som migrantkvinderne – for de fleste bærplukkere er kvinder – har efterladt derhjemme”
”….indlejringen af publikum er så integreret i stykkets dramaturgi og løbende opbygning. Det betyder, at vi som publikum hele tiden er nødt til at justere vores egen position, der er intet helle, og vi kan ikke holde os udenfor, men det er heller ikke nogen entydig publikumsposition, der etableres i det her rum. En del af stykkets magi og overraskende fascinationskraft er netop, hvordan scenografi og dramaturgi er indlejret i hinanden, når stykket rent fysisk bygges op for øjnene af os, mens vi føres igennem et uundgåeligt handlingsforløb af intensiveret udbytning.”
”… Forestillingen demonstrerer, hvordan alle de sociale lag, der bidrager til udbytningen, også selv er under pres”
”En arbejder beretter i hemmelighed fra bagsædet af en halv bil om de elendige forhold. Hermed får livekameraet en konkret funktion i fortællingen som en markør af, at alt det her, det er dokumenteret og transmitteret, det kan vi godt kende til, hvis vi virkelig vil.”
”Det er helt vildt, at den her tørre, om end påtrængende politiske tematik kan blive så nærværende og vedkommende i en iscenesættelse, hvor alle de menneskelige omkostninger får plads, uden at det bliver sentimentalt, men simpelthen fremstår som en væsentlig dimension af den økonomiske og globale virkelighed.”
”For teaterinstruktøren Tue Biering har med Vredens bær endnu en gang skabt intenst og sansestærkt dokumentarteater om nogle af verdens største uligheder.”
”Han får os til at føle medlidenhed – og han får os til at gyse. Sådan som stærkt tragedieteater formår at gøre det.”
”Vredens bær er ydmygelsesteater uden filter.”
”Trøstesløshedens mudder og forårets evindelige regnskyl skildres af Daniel Foghs vilde lyddesign, hvor uvejret og den brændende varme hele tiden sættes i sarkastisk kontrast af toner fra en lækker spansk guitar. ”
‘’Det røde guld’ er jordbærrenes kælenavn. At dømme efter Vredens bærburde jordbær vist snarere hedde ’det blodrøde guld’. Smat!”